Skip to main content

MILYEN ILLEM ÉS VISELKEDÉSI SZABÁLYOK KÖVETENDŐEK, HA A BOR HIBÁS?

Előfordulhat, hogy a megrendelt vagy megvásárolt és kibontott bor nem olyan minőségű, amire vágytunk és amit elképzeltünk, vagy egyenesen hibás. Mielőtt fennhangon és felháborodva elkezdenénk szidni a borászt vagy az éttermet, ahol a nedüt felszolgálják, először is tegyünk különbséget a „nem ízlik” kategóriák között. „A számomra nem ízletes a bor”, tehát amennyiben a „hiba” szubjektív döntésen alakul, abban az esetben nem ildomos határozottan ragaszkodni ahhoz, hogy márpedig a bor romlott, dugós vagy esetleg zavaros, csak azért, mert nekem nem ízlik. El kell sajnos fogadnunk, hogy rossz választás volt és a mi ízlésünknek a kiválasztott bor nem felel meg. De maximum, amit tehetünk, hogy ezt belátjuk és elfogadjuk és rendelünk egy másikat, nem várva azt, hogy az előzőt nem számolják fel nekünk.

borkostolas fuj arc bormarketing 728 485 7 Micski Mariann Consulting Coaching Coach

Természetesen az is előfordulhat, hogy a bor valóban már nem jó minőségű vagy éppen valamilyen borhibát mutat. Viszont itt is különbséget kell tudni tenni két jelenség között.

Amennyiben szín-, íz-és illatelváltozást tapasztalunk, ezek is hozzátartoznak a bor fejlődéséhez. Ezek viszont nem okoznak ízében hátrányos elváltozást, sokkal inkább a bor fejlődését eredményezhetik.  Viszont amennyiben ezek tartósan fennállnak, abban az esetben károsítják a bor minőségét. Ezek a rendellenes elváltozások lehetnek borhibák és/vagy borbetegségek. Ebben az esetben van joga a bort rendelőnek a bort visszaküldeni, vagy újat kérni, de csakis az illemszabályok betartásával. Tudatosítanunk kell magunkban, hogy ez nem a borász vagy az értékesítő hibája és nem becsapni akarnak minket. Amennyiben valaki ezt hiszi és hangosan ezt is hangoztatja, akkor nem csak hozzá nem értéséről, hanem neveletlenségéről is tanúbizonyságot tesz. Azért találták ki és alkalmazzák a kóstolást, hogy ezeknek a hibáknak elejét vegyék és lehetőséget biztosítsanak a fogyasztónak arra, hogy hiba esetén visszaküldhesse a megrendelt bort.

20120612140557 borkostolas felsofokon Micski Mariann Consulting Coaching Coach

Mivel a bor élő anyag természetes, hogy fejlődik, változik vagy éppen elveszti minőségét. Számos kémiai és mikrobiológiai folyamaton megy keresztül és rengeteg veszélynek van kitéve, mire a poharunkba kerül.  Amennyiben ilyet tapasztal, diszkréten a várakozó felszolgálóval ezt közli, aki a bort szintén megvizsgálhatja, sőt meg is kóstolhatja. Ha hasonlót tapasztal, akkor a palack azonnali kicserélése elvárható vagy amennyiben a bort rendelő meggondolja magát, egy másik fajta is kérhető. A rendelő személynek joga van másikat kérni, a kiszolgálónak pedig ezt teljesíteni. Ez akkor szép folyamat, ha a viselkedési és illemszabályok betartása mellett szinte észrevétlenül történik.

A követező részben a helyes pohárfogásról fogunk beszélgetni.

Köszönöm a figyelmet!